Manuele lymfedrainage

Eigenlijk valt het onder oedeemtherapie, manuele lymfedrainage. Opgehoopt vocht, ontstaan door een verstoorde lymfedrainage, wordt handmatig behandeld en afgevoerd wat zwellingen vermindert of zelfs laat verdwijnen.

Het lymfestelstel

Een mens bestaat voor maar liefst twee derde uit vocht wat zich overal in het lichaam bevindt. De processen die hierdoor verlopen, dat noemen we de waterhuishouding. Simpel gezegd gaat het om processen zoals het transport van hormonen, zenuwprikkels, stoffen en gassen. Het lymfatisch systeem werkt daardoor als drainage van het lichaam.

Om cellen in optimale conditie te houden, zijn lymfevaten en knopen ontzetten belangrijk. Het voedt, zuivert en draineert en werkt normaliter geheel zelfstandig. Echter kan ziekte, stress of een ongeval het proces verstoren. In dat geval biedt Massagepraktijk Jansen de oplossing in de vorm van manuele lymfedrainage.

Manuele lymfedrainage - Massagepraktijk Jansen te Deurne

Behandeling

Een massage die pijnloos is en waarbij de behandelaar de klieren in de hals als eerste behandelt. Daarna komen de klieren en lymfebanen op andere plaatsen aan bod. Welke dat zijn? Dat is afhankelijk van de klacht(en). De massagedruk is zacht en in de vorm van een spiraal. Vooral het ritme is belangrijk om overtollig vocht af te voeren. Is de huid verhard, dan is de druk steviger.

Meer naar het toilet na de behandeling? Dat is heel normaal, het vocht wordt namelijk verspreid afgevoerd. De omvang van het behandelde gebied neemt af, de bewegelijkheid toe en het belangrijkst: de pijn wordt minder.

Vanzelfsprekend is manuele lymfedrainage effectief bij zwellingen (oedeem) maar ook bij veel andere klachten heeft het een positief effect. Bij spierproblemen bijvoorbeeld, bloeduitstortingen, reuma en slijtage maar ook bij stressgerelateerde klachten zoals slaapproblemen en hoofdpijn. Ook kan het worden toegepast bij huidproblemen, longaandoeningen, problemen met de bloedcirculatie, klachten gerelateerd aan het zenuwstelsel, orgaanklachten en kwalen aan keel, neus en oor.